Enkla knep för att hålla kroppen i form

Enkla knep för att hålla kroppen i form

Vissa människor tycker att det är vansinnigt roligt och härligt att träna, medan andra tycker att det är ren och skär pest och pina. Hur man än vrider och vänder på ämnet så är det mycket svårt att komma igång om man inte tycker om någon form av fysisk aktivitet. Det är då det gäller att tänka lite ur boxen och komma på metoder som kan hjälpa en att hålla sig någorlunda i form. Den fysiska hälsan är viktigt av många anledningar och precis som man bör skydda huden i solen med produkter som nivea solkräm för att man i framtiden skall få slippa otrevliga konsekvenser som rynkor och melanom, så är en stark kropp ett utomordentligt vapen mot framtida hälsoproblem. Har man till exempel en bra hållning eller starka magmuskler så kan man undvika typiska ålderdomsproblem som ryggont och nackvärk och om man går på rätt sätt kan detta hjälpa till i kampen mot benskörhet.

Men, som sagt, gillar man inte att sporta eller gå på gym så gäller det att bruka andra sätt som kanske inte ger exakt lika bra resultat men som ända är någorlunda. Det gäller bara att hitta det som passar en själv bäst, liksom att få in nya rutiner i vardagslivet som varken känns överväldigande eller tidskrävande.

Körträning

Det kan låta otroligt men om man vill få en stark och bra rygg så kan körträning vara ett fantastiskt bra alternativ till ryggövningar. Är man med i en kör så innebär det ju att man kommer att stå och sjunga i många timmar och för att man skall orka med det så krävs en mycket bra hållning. Det är därför inte ovanligt att körledare hjälper sin kör med olika tricks och övningar för bästa resultat. Ett vanligt sådant är att man föreställer sig att man balanserar en bok på huvudet, vilket kräver både en rak rygg, bra hållning liksom utomordentlig balans.

Städa

Ja, att städa låter kanske inte som det roligaste i världen men om man inte är rik och har råd med städhjälp så måste man sköta renligheten själv, vare sig man vill eller inte. Man kan dock vända detta till en enorm fördel och se det som en del av sin hälsorutin. Genom att dammsuga och skura, diska och tvätta bränner man massor av kalorier och måste dessutom ta i lite med både armar och ben. Detta kan underlättas genom att man

lyssnar på sin favoritmusik medan man håller på med detta, och med tiden kan detta faktiskt bli en del av den dagliga rutinen som man ser fram emot. Tänk bara på hållningen om du skall lyfta något tungt eller sträcka dig efter en svåråtkomlig yta.