Vikten av god lyftteknik

Vikten av god lyftteknik

Tunga lyft leder lätt till ont i ryggen om det sker utan god ergonomi. För att undvika belastningsskador är det viktigt att man lyfter med benen och inte med ryggen. Det är särskilt viktigt att lära sig en bra lyftteknik om tunga lyft ingår i ens dagliga arbetsuppgifter, då felaktig teknik över tid kan orsaka permanenta skador på kroppen.

Innan man lyfter bör man planera hur man ska gå tillväga. Kan man använda något hjälpmedel eller be någon annan om hjälp så att man kan spara på krafterna? Går det att dela upp lyftet så att det blir lättare? Om det går att undvika att lyfta något tungt själv bör man göra det. Detta gäller även vid städning, eftersom det kan vara påfrestande för ryggen på samma sätt. Om man ska flytta kan det till exempel vara en bra idé att anlita flyttstädning Upplands Väsby så att man kan lägga sin energi på annat istället. Även om det man ska lyfta inte väger så mycket kan det ändå vara påfrestande för kroppen om man inte har en god teknik.

Man bör också se över hur miljön ser ut runt omkring sig. Ligger det saker på golvet som man kan snubbla på eller saker som man kan råka gå in i? Måste man öppna någon dörr, kliva över något eller gå nerför eller uppför trappor? Och hur långt ska man bära det man lyfter? Behöver man använda handskar för att undvika att tappa greppet? Sådant kan det vara bra att tänka på så att man slipper ställa ner det man ska lyfta och därmed inte behöver lyfta upp det igen, men om det är för tungt är det bättre att ställa ner det och vila några minuter när man blir trött för att undvika att belasta kroppen på fel sätt.

När man väl ska börja lyfta är det viktigt att man ställer sig så nära föremålet som möjligt, med benen ganska brett isär så att man känner sig stadig. Om föremålet är alltför långt ifrån kroppen kommer ländryggen med stor sannolikhet ta skada. Man ska hålla ryggen rak, spänna magmusklerna och böja knäna, inte vid höfterna. Man bör se till att man får ett bra grepp innan man lyfter. Samma sak gäller när man ställer ner det.

Om man lyfter mycket och ofta är det viktigt att stretcha och göra motrörelser för att stärka kroppen och undvika belastningsskador. Man bör ta regelbundna pauser och böja sig bakåt ibland, och gärna sträcka armarna bakåt så att axlarna stretchas. Detta är också en god idé att göra om man sitter vid ett skrivbord och böjer sig fram hela dagarna. Om man har möjlighet är styrketräning ett annat bra sätt att öva lyftteknik och göra kroppen mer tålig.