Text-nacke ett växande problem

Text-nacke ett växande problem

I dagens samhälle när vi tar emot mängder av information på våra mobiltelefoner, innebär det många gånger en dålig hållning under längre tidsperioder. Många lider av en så kallad text-nacke, som är ett av många begrepp vilka beskriver huvudets hållning medan vi exempelvis textar på våra mobiltelefoner. Experter beskriver det som en påbörjad epidemi av människor som utvecklar något som närmast liknar gamnackar, där huvudet hålls alldeles för långt fram vilket ökar belastningen på nackroten.

Besvär i nacke och axlar

Förutom direkta besvär i den övre ryggen kan det tillkomma huvudvärk och trötthet som en påföljdd av dålig ergonomi under en längre tid av dålig hållning. Enligt undersökningar lider 80-90 procent av alla som använder mobiltelefoner av någon grad av problem relaterade till ”text-nacke”. Problemen behöver inte vara lika omfattande vid en god kontorsmiljö där man använder ståbord och skärmar med rätt vinkel och huvudhöjd. Många anlitar exempelvis kontorshotell i Stockholm som är experter på att hitta moderna utrymmen som fungerar för olika företag. Det finns dock saker man kan göra, när man ändå använder en smarttelefon under en längre tid. Olika appar som varnar användaren från att texta med framåtlutat huvud har blivit populära. En variant som många börjat med är att hålla telefonen framför ansiktet när de surfar, då kan man behålla huvudet i en neutral position, som när man tittar avslappnat rakt fram. Nackdelen som då uppstår är att det i sin tur medför belastning på axlarna och trötthet i armarna.

Tyngdpunkten avgörande

För varje centimeter huvudet hålls längre fram än nödvändigt, ökar kraften som påverkar nacken och kringliggande muskulatur. Det här kan liknas vid att hålla en melon med båda händerna mot bröstkorgen och sedan hålla ut den med sträckta armar. Det blir med andra ord väldigt tydligt att ansträngningen på kroppen ökar markant, desto längre ut tyngdpunkten flyttas. Man kan göra olika övningar för att förbättra hållningen och även styrketräna regelbundet för att motverka nackstelhet. Att ta regelbundna pauser och inte stirra för länge ned på en skärm, är andra förebyggande åtgärder man kan göra.

Börjar i tidiga år

Redan barn på lågstadiet har uppvisat framskjutande hållning i nacken vilket just nu uppmärksammas på många håll, och lösningar håller på att tas i bruk. I framtiden kommer våra skärmar förmodligen kunna läsa av vilken hållning vi har på huvudet och varna oss i tid. Det är inte heller helt otänkbart att vi helt undviker skärmar och istället projicerar en bild via smarta glasögon eller dylikt. Oavsett vilka lösningar som kommer, kan man nog vara säker på att det kommer förändra våra skärmvanor till det bättre. Fram tills dess gäller det att ta många pauser, stretcha ryggen och gärna besöka gymmet mellan varven.