Stående position

Stående position

Att hålla kroppen i trim kräver olika mycket arbete för alla. Några kan ha det naturligt i sig medan andra kan behöva hitta mer tid och ork för att det skall orkas med. Alla har olika förutsättningar och alla tar även hand om sina förutsättningar på olika sätt. Det viktiga är dock att göra det en själv kan göra. Det kan vara både stort och smått för att bidra till något gott för kroppen. Även det lilla kan göra en stor skillnad för kroppen och dess funktioner.

Kroppens hållning

Något som ofta leder till smärta för många i kroppen är så kallade förslitningsskador. En vanlig förslitningsskada uppkommer genom en felaktig hållning av kroppen. Att hålla kroppen i en upprätt position kräver träning och kunskap. Flertalet tänker mest troligt inte på att de går fel. En felaktig hållning av ryggen under en längre period ger en smärta och förslitningsskada förr eller senare. Därför är det av största vikt att ta detta på allvar och att ta ansvar för att lära sig hur ryggen skall hållas.

Att få en upprätt rygg kräver inte så mycket träning. Det kan göras med några enkla övning ett par gånger per vecka. Varje övning tar enbart ett par minuter och redan efter första träningstillfället så kommer en skillnad kännas i ryggen och hållningen. En stark rygg kommer att ge en rak rygg, som i sin tur innebär bra hållning och färre komplikationer.

Den första övningen som är bra att börja med för att bygga upp ryggen är benböj. Stå rakt, sedan böjs knäna tills benen kommer i 90 graders vinkel och sedan upp till stående position igen. Ryggen skall under hela övningen hållas rak. Denna övning ger en starkare rygg och svanken tränas för att hjälpa till att hålla ryggen upprätt. Till detta blir även lår och rumpa starkare.

En annan effektiv övning för ryggen är den så kallade plankan. Genom att stå på tå och på underarmarna, vågrätt längs golvet, skall kroppen hållas rak. Även denna övning är väldigt effektiv för kroppen. 30 sekunder i tre omgångar, en gång om dagen, är en bra utgångspunkt att starta med.

Görs dessa övningar kommer ryggen bli starkare redan efter första träningen. Att sedan utföra övningen ett par gånger per vecka regelbundet året runt kommer göra susen för ryggen.