Gamnacke eller textnacke

Gamnacke eller textnacke

Många lider av problem med axlar, nacke och rygg. När det kommer till axlar och nacke är det ofta stillasittande och en statisk överbelastning av muskler som gör att besvären uppstår. Har man därutöver en svag muskulatur på grund av för lite fysisk aktivitet förvärras problemen. Stress kan också bidra negativt då anspänningen ökar i musklerna. Man ska absolut undvika att sitta hopsjunken när man arbetar och inte låta huvudet dra framåt. Smärta i axlar och nacke är ett tecken på en överbelastningsskada och bästa sättet att behandla detta på är fysisk aktivitet. Ta korta pauser och använd dessa till att få igång blodcirkulationen.

Gamnacke, eller textnacke, kallas det när man har en framskjuten hållning med framåt-tippat huvud. När man böjer nacken på detta vis strävar man efter en kurva som nacken inte bör ha. Detta gör att ”puckeln” vid nackens rot växer och hållningen blir allt sämre. Så småningom slits även kotor och diskar. Om man hänger över sin mobil eller laptop två till sex timmar per dag blir siffran 700 till 1400 timmar per år. När ett huvud lutas sextio grader blir det sex gånger tyngre och kan till och med få de främre kotorna att spricka. Det finns många bra rörelser man kan göra för att förbättra hållningen och därigenom minska risken för gamnacke. Så istället för att ta en paus från arbetet och slänga upp de kanske i converse klädda fötterna på skrivbordet, sitt aktivt.

Sitt ordentligt på sittknölarna och räta på ryggen och gör den längre. Se till att huvudet blir en förlängning av ryggen, ta ett djupt andetag och förläng hela ryggraden. Övningen är bara en bland många som kan hjälpa till att förbättra hållningen och motverka gamnacke och den kan göras både sittandes och ståendes. Andra saker att tänka på när man arbetar vid datorn är belysningen. Undermålig belysning gör att man omedvetet flyttar huvudet närmare dataskärmen. Det kan också vara till hjälp att kontrollera sin syn. Ultimat när man sitter ner, är att sitta på sittbensknölarna så att man inte svankar, sträcka på sig och dra in hakan en aning. Huvudet befinner sig då över kotpelaren och öronen ska vara över axlarna.

Gamnacke kan orsaka domningar i både fingrar och armar och kan också ha en negativ påverkan på andningen. Andra symptom som kan orsakas av en dålig hållning är tinnitus, huvudvärk och käkproblem. Om man ställer sig vid en vägg och låter rumpan och skuldrorna pressa mot väggen, ska också huvudet röra vid väggen. Om det inte gör det har man gamnacke. Detta hör ofta samman med att man har svaga muskler mellan skulderbladen i kombination med korta bröstmuskler, hals och nackmuskler. Många gånger kan man åtgärda detta med att tänja och stretcha de för korta musklerna samtidigt som man tränar upp de svaga musklerna.