Ergonomin – en viktig del av arbetsmiljön

Ergonomin – en viktig del av arbetsmiljön

Få saker är så viktiga på en arbetsplats som ergonomin. Det är otroligt viktigt att de ställningar man står, går och arbetar i är bra ergonomiskt. Ergonomin påverkar blodcirkulationen, andningen och generellt hur vi spänner och belastar olika delar av kroppen.

Ergonomi är givetvis även viktigt utanför arbetet. Skillnaden är att när det gäller fritiden har man större möjligheter att påverka exempelvis hur pass länge man sitter eller står på ett visst sätt. Samma möjlighet har man inte riktigt i sitt arbete. När man köper möbler till boendet är det en god idé att tänka till kring ergonomin. Man bör ställa sig frågor som: Hur belastas jag i den här möbeln? Hur mycket tid kommer jag tillbringa på denna stol, fåtölj, säng eller vad det må vara. När man letar möbler, vare sig det är för innebruk eller utebruk, om man letar på IKEA eller på hillerstorp utemöbler så är det en god idé att ha ergonomi i åtanke.

Det är viktigt att det finns möjlighet till god ergonomi på ens arbete. Detta är något som på många platser skyddsombudet värnar om, på museer till exempel.

Enligt en artikel från Aftonbladet är det dålig ergonomi på däckverkstäder. Det är föga förvånande då däck är mycket tunga och de ska lyftas i svåra ställningar och placeras med stor precision. Dessutom är det ofta ett rasande tempo i arbetets takt på däckverkstäder. Även facket har gått in och uttalat sig om hur bedrövlig arbetsmiljön är för däckskiftare.

Det intressanta med ergonomi är att det är lätt att tänka att det är viktigt när det gäller arbeten som är uttalat fysiskt tunga. Exempelvis i äldrevården är det många lyft och tunga, svåra arbetsställningar. Där är det givetvis viktigt med god ergonomi. En god princip när det gäller tunga lyft är att arbeta med tyngdförflyttning, att man gör lyftet genom att förflytta sin egen tyngd från det ena benet till det andra. Det förhindrar fel- och snedbelastningar.

Men hur viktig ergonomi än må vara i fysiskt tunga arbeten, så är det lika viktigt när det gäller stillasittande kontorsarbeten. En viktig princip, om man har den typen av arbete, är att ta mikropauser. Det kan innebära att exempelvis bara sträcka ut armarna och ta ett djupt andetag, men även att resa sig upp och gå och ta ett glas vatten. Dessa saker gör att man får igång cirkulationen lite, vilket gör en större skillnad än man kanske tror. På kontor blir det allt vanligare att man står vid sitt skrivbord, eller att man varierar mellan sittande och stående. Det är också vanligt att man har en ståmatta vid sin arbetsplats, som gör underlaget lite mjukare så att man inte belastar ländrygg, svank och höfter så mycket.