Ergonomi och Hälsa

Ergonomi och Hälsa

Sverige har ett växande problem med kontorshälsa. Långa dagar på kontoret och lite rörelse är inte bra för oss. Därför har vi förändrat oss och förändringen stavas ergonomi. Vad är då detta ord som ska vara så lovande för landets alla kontor? Ergonomi syftar på att göra kontoret mindre hälsofarligt. Att göra denna förändring innebär dels att vi ändrar kontorets form och slår ut väggarna för att skapa ett så kallat öppet kontorslandskap.

Kontoren har också fokuserat på att köpa in kontorsmöbler som kan anpassa sig efter dig som jobbat. För att motverka att du får ont i ryggen av att sitta för länge har många kontor köpt in höj och sänkbara skrivbord som gör att du kan välja om du ska sitta eller stå upp och jobba. Det finns ergonomiska lösningar till datorerna. Detta innebär dockstativ till laptops och specialutformat tangentbord och mus för att underlätta ditt arbete. Det är bra att pausa under dagen och gå korta promenader runt kontoret för att inte fastna i stolen.

Det har också utformats speciella stolar som ska underlätta för den som faktiskt måste sitta längre stunder. Det är inte bara att sitta i en obekväm stol allt för länge. Det kan vara så att du har ett eget företag eller jobbar hemifrån, då kan det vara en bra idé för dig at skaffa ett kontor istället. Du kan besöka https://workaround.io/se/ för att se om du kan hyra ett kontor av dem.

Hur går det då kontor, hälsa och ergonomi ihop? Det är bevisat att kontorsarbetare har lite sämre hälsa just eftersom de sitter still stora delar av dagen. Att sitta på stolar kan vara skönt men om du har en obekväm stol kan det hända att du sjunker ihop och det är inte bra för ryggen. Det kan leda till diskbråck och andra ryggproblem. Du kan också utveckla nackproblem och huvudvärk för att du sitter och stirrar på en skräm för länge. Lever du ett ohälsosamt liv utanför detta kan det ställa till det ännu mer för dig. Äter du mycket och rör mindre på dig kommer det leda till övervikt.

Ibland kan du behöva sitta med fötterna i högläge och då kan du skaffa en skrivbordsstol med tillhörande pall för att få fötterna i detta läge. Du bör ta kortare pauser för att vila till huvud från skärmen lite. Gå och ta en kopp kaffe eller ta en liten promenad i det fina vädret. Trots att det går åt mycket papper, kanske du borde tänka på att skriva ut det jobb du har och göra ändringar för hand innan du skriver in ändringarna på datorn. Det kommer underlätta både för ditt huvud och dina ögon som inte kommer behöva koncentrera sig på samma sätt som de gör om du skriver på en dator.