Ergonomi och hälsa – träning och kost för en stark kropp

Ergonomi och hälsa – träning och kost för en stark kropp

Ordet ergonomi kommer ursprungligen från det grekiska ordet ergo som betyder arbete. Ergonomi handlar om att arbetsmiljön ska vara anpassad efter den arbetande personens behov och kroppsliga förutsättningar.

En arbetsplats som är utformad på ett bra ergonomiskt sätt ger möjlighet till en arbetsställning som inte belastar kroppen på ett felaktigt sätt. Det gäller både utformningen av kontorsstolar och skrivbord och hjälpmedel vid tunga lyft eller andra utmanande arbetsuppgifter. Även om en arbetsplats är anpassad efter de krav som finns för god ergonomi kan värk och överbelastningsskador ändå uppstå av till exempel långvarigt stillasittande framför en skärm eller efter många tunga lyft. Därför är det viktigt att träna upp kroppen och äta rätt för att göra den stark och motståndskraftig mot denna skador och värk.

En trevlig bieffekt av regelbunden träning är att du blir friskare och trivs bättre med dig själv och ditt utseende. Hudens och hårets kvalitet blir också bättre av en hälsosam livsstil men för att öka hårtillväxten krävs en professionell hårbehandling. En professionell behandling hittar du hos prp som erbjuder en enkel och smärtfri behandling mot håravfall.

Träning för en motståndskraftig kropp

För att bygga en stark kropp som klarar av långa arbetspass måste den inre stabiliserande muskulaturen i kroppen tränas upp. Fokusera främst på bålstyrkan genom övningar som stärker den inre magmuskulaturen och ländryggen. Bålstyrka kallas också för core och många gym erbjuder särskilda klasser som enbart fokuserar på core-träning. Bålstyrka har du nytta av i alla typer av arbeten, oavsett om du ska lyfta tungt eller sitta still flera timmar i sträck.

Även styrkan i överkroppen är viktig för att förebygga värk och skador. Kontorsarbetare eller yrkeschaufförer som sitter böjd framför en skärm eller ratt varje dag behöver stärka axelmuskulaturen och ryggens övre del. Många stillasittande får strama bröstmuskler av den ständigt böjda överkroppen och behöver öka rörligheten och styrkan för att få tillbaka en god hållning med axlarna bakåt och en naturlig svank.

Kroppsarbetare som är fysiskt aktiva hela arbetsdagen bör fokusera på de utmaningar som arbetsmomenten innebär. Core-träningen utgör grunden och bör sedan kompletteras med exempelvis överkroppsstyrka om arbetsuppgifterna kräver mycket bärande eller lyftande.

Rätt kost för att orka långa arbetsdagar

Träning är en bra grund för att klara av långa arbetsdagar men måste kompletteras med en god kosthållning för att kroppen ska kunna bygga muskler och läka ut eventuella skador snabbt. Grönsaker, baljväxter, ägg och fisk är exempel på hälsosamma livsmedel. Laga mat från grunden och undvik ohälsosam snabbmat. Läsk, kakor och godis bör endast ätas i undantagsfall vid speciella tillfällen. Varför inte anamma regeln om lördagsgodis och undvika sötsaker veckans övriga dagar?

Även om din arbetsplats har en bra ergonomi behöver du stärka din egen kropp för att klara av att prestera på topp under långa arbetsdagar. Träning och bra mat gör dessutom att du mår bra och trivs bättre med ditt liv i allmänhet.